- NURİ KAHRAMANÂBÂ VU ECDÂD; YÂDLI YAZILAR, HATIRLI YORUMLAR, DUÂLI DUYGULAR...
- HÜSEYİN DENİZHAD BİLMEK OKUMAK VE ÖĞRENMEK
- Derya DERVİŞOĞLUHAYAT AĞACI
- ABDÜLKADİR DEMİRBU HADİSİ ŞERİF HAYATIMIZDA MİLAD OLSUN;
- Ufuk ERSOYYOK, ÖYLE YAĞMA
- Erol KARAERİT ÜRÜR, KERVAN YÜRÜMEZMİŞ!!!
- Şafak DELİÇAKARBELEDİYE BORÇLARI?!
- SEDAT AKKÖSEZİHNİYET DEĞİŞİMİ Mİ,.?
- ŞÜKÜR ÖZDEMİRDÜNYA KADINLAR GÜNÜ
- Berkant DOĞANİĞNEYLE KUYU KAZMAK.
- Mehmet KESKİNGEYLAN’DAN MÜJDE BEKLİYORUZ!
- UĞUR KARASONSUZA KADAR CUMHURİYET...
- Savaş ÇELEBİÇEVRE VE DİN
- Mustafa TÜRKYILMAZVALİ EROL’A APAÇIK
- Semra GENÇOSMANOĞLUŞEHRE ARTIK BİR NEFES ALDIRIN!
- NAZIM GÜLERMAĞFİRET ÇERAĞI, TEVBE DURAĞI, İSTİĞFAR BURAĞI...
- ATİLLA SAMATPERŞEMBEDEN MESAJ
- Ersin ERDOĞANEL-VEDA...
- MEHMET YILMAZYİNE YENİDEN TEK ORDUSPOR
- Recep AydınVALİ PARAYI MİLLETİN KALBİNDEN BULDU
- AV. KEVSER AYCAN YILDIZÇOCUĞUN ÜSTÜN YARARI
- AV. ELİF GÜNEY KATIRCIOĞLUUlusal Egemenlik ve Çocuk Hakları
- AV. BİRSEN UÇARKADINLAR VARDIR
- Av. Özlem KÜTÜKSUÇA SÜRÜKLENEN ÇOCUK PEKİ YA SUÇA SÜRÜKLEYEN ?
- AV. ZELİHA AYPEK BAYRAKKADINLAR GÜNÜNÜN TARİHİNE BAKACAK OLURSAK!
- AV. YAREN TÜRKERBİLİM VE SANATTA KADININ ROLÜ
- Av. Ebru Avcı BecerenSosyal Medya Ve Çocuklar
- AV. SERAP TAŞTEMELHEPİMİZ BİRİZ, BİRLİKTE GÜÇLÜYÜZ, ŞİDDETİN HİÇBİR TÜRLÜSÜNE SUSMAYIN!
- AV. AYTEKİN ERDEMEN GÜRÜLTÜLÜ SES VİCDANIN SESİ
- AV. ASUMAN AYDINEREN BÜYÜK HAK YAŞAMAKMIŞ
- Av. Sabri Can GÜRSOYÇOCUK VE CİNSEL EĞİTİM
- AV. ALPER İSKENDEROĞLUAnadolu ve Mezopotamya ‘da Kız Çocuğu Olmak
- AV. TUĞÇENUR ALDENİZTÜRKİYE’DE KADIN VE SİYASET
- BİRGÜL AKBULUTSEVGİ İLE KURTULACAKTIR İNSANLIK….!!
- ÖZLEM KÜTÜKEKONOMİK HAYATTA ÇOCUK KALABİLMEK
- AV. ÖYKÜ ÇALIŞDÜNYA ÇOCUK GÜNÜ
- KAYA AYDINÖĞRETMENSİZ EĞİTİM
- ADEM UZUNÖMEROĞLUKURUL
- ÇİĞDEM TÜRK ÖZÇELİKVEDALAR, ACILAR VE RUHLAR
- Mehmet TopkaraoğluGÖZLÜK CAMLARINIZI DEZENFEKTE EDİN
- ARSLAN ÖZERMEMLEKET HASRETİ
- Mehmet Ziya OdabaşPEKİ NASIL KÖYLÜ OLUNUR?..
- Op. Dr. İsmail KuralSODA ŞİŞESİ AÇARKEN KÖR OLMAYIN
- ONUR ŞAHİNÖNCE SAĞLIK...
- REMZİ AKSOYDOĞRU ADAM…
- Metin AKSOYCENAZE EVİNDE DÜĞÜN OLMAZ...
- Uzm. Dr. Hakan DumanBİR PARADOKSUN ANALİZİ
- Yunus ÖNEMTEKNOLOJİ HIZLA İLERLİYOR, İNSANLIK AYNI HIZDA GERİLİYOR
- Servet YERLİKurul Kayası Eski Yerleşim Alanı - Kurul Kalesi nin Dünü Ve Bu Günü
- Adem AksoyBAŞARININ ALTYAPISI ‘ADALET’
- YAŞAR DALGIÇREFERANDUMA NEDEN “EVET” NEDEN HAYIR?
- Soner MAĞDENVAR YA DA YOK OLUŞ
- Alaaddin ARSLANORDUSPORA ÇÖZÜM ARAYIŞLARI
Lütfen Bir Tarih Seçiniz
Yeni İnternet Sitemizi Beğendiniz mi?
- 13:42 23 NİSAN COŞKUYLA KUTLANDI
- 12:34 ŞANLITÜRK: MELET VADİSİNİ ÇOK ÖNEMSİYORUZ
- 12:29 BAŞKAN ALBAYRAK, KOLTUĞUNU TESLİM ETTİ
- 12:19 OBB SPOR KULÜBÜ SPORCULARINDAN ALTIN VE BRONZ MADALYA
- 12:15 ÖZER’DEN BAŞKAN TAVLI’YA ZİYARET
- 12:01 BAŞKAN GÜLER’İN KOLTUĞU NEHİR ÇAĞLA BEKTAŞ’IN
- 12:00 “AVRUPA'NIN HER ÜLKESİNE KESİNTİSİZ ULAŞIMI SAĞLAYACAĞIZ”
- 11:43 CİVİL VADİ: ORDU'DA MODERN YAŞAMIN YENİ MERKEZİ!
- 11:39 “ORDU'NUN İHTIYACI BIRLIK VE BERABERLIK"
- 11:15 MİLLİLERİN FAALİYET PROGRAMI AÇIKLANDI
- 11:13 NEREDEN NEREYE?
- 11:13 52 ORDU PFDK’YA SEVK EDİLDİ
- 11:15 ÜNYE OKÇULUĞU SEVDİ!
- 11:13 AMATÖRDE FİLELER, 28 KEZ SALLANDI
- 09:58 GAZİ VURUŞU
Ersin ERDOĞAN
İNANÇSIZLIĞIN FELSEFESİ (2): DEİZM
29 Mart 2022 Salı Saat: 09:32
Deizm (Yaradancılık): İnançsızlığın en hafif seviyesidir. Terim Latince Tanrı anlamındaki Deus sözcüğünden türetilmiş ve özgür düşüncelilerin Tanrı inancını belirtmede kullanılmıştır.
Din, peygamber veya vahiy aracı olmaksızın bireyin akıl ve gözlem yoluyla Tanrı'ya olan inancını esas alan bir felsefi görüştür.
Deizm felsefesi doğal dünyaya dair gözlemler ve mantığın kaynağını oluşturduğu dinsel bilgiye dolaysız biçimde sadece akıl yoluyla ulaşılabileceği ilkesini esas alır.
Bu sebeple vahiy ve esine dayalı tüm dinleri ve kitaplarını reddeder. Canlılara müdahale edip onlara karışan bir tanrı inancını kabul etmemektedir.
Deist felsefeye göre Tanrı vardır ve nihai olarak evrenin yaratılmasından sorumludur. Tanrı'nın varoluşunu her şeyin sebebi olarak ortaya koyan ve onun kusursuzluğunu ve genellikle doğal hukuk ile takdir-i ilahinin varlığını da kabul eden, ancak Tanrı'nın evrende mucizeler aracılığıyla ilahi, vahyi veya doğrudan müdahalesini reddeden görüş olarak da tanımlanabilir.
İnanışın tanımlanmasında kullanılan doğal din ya da doğal inanç kavramları, hiçbir aracı olmaksızın sadece akıl yoluyla kavranabilecek yalın bir Tanrı inancını belirtir. Bu inancı benimseyen kişiye deist denir.
Evreni yaratan, işleyişi için doğa kanunlarını koyan, ayrıca insanlığa ve evrene müdahalede bulunmayan, doğruları keşfetmeleri için insanlara akıl veren bir tanrıya duyulan inanç deizmi ifade etmektedir.
Deistler genellikle bu doğrultuda evreni: “Tanrı tarafından tasarlanan, ilk hareketi başlatılan, dışarıdan müdahale olmadan doğa kanunlarına uygun şekilde işleyen bir bütünlük” olarak görme eğilimindedirler.
Kehanetlerin, mucizelerin, dinsel dogmaların, demagojilerin ve kaynağı ilahi ilan edilen dinlerin reddinden dolayı peygamberler, kutsal kitaplar, sevap, günah, ibadet, dua, vahiy, melek, cin, şeytan, cennet, cehennem, ahiret ve kader gibi kavramların genellikle bu inanışın felsefesinde yeri yoktur.
Belirli bir öncüsü, merkezi bulunmaması sebebiyle deizmde ihtiyaç duyulan tek şey “sağduyulu olmak” ve “her şeyi akıl süzgecinden geçirmek” tir.
Deizmin temel inançları dışında bazı deistler ölümden sonra yaşama veya reenkarnasyona inanabilir. Bununla birlikte deistlerin ruhun ölümsüzlüğüne dair inançları hayli çeşitlidir.
Ruhların Tanrı tarafından ölümden önceki hayatlarındaki davranışlarına göre ödüllendirileceğine ya da cezalandırılacağına veya sadece ruhun ölümsüzlüğüne inanan, ruhun ölümsüzlüğü konusunda agnostik (şüpheci) yaklaşım sergileyen ve ruhun ölümsüz olmadığını düşünen deistler de vardır.
Deist yazarlar Yüce Varlık, İlahi Saatçi, Evrenin Büyük Mimarı ve Doğanın Tanrısı gibi ifadeler kullanarak çeşitli şekillerde Tanrı'ya atıfta bulunmuştur.
Deizm, evrim teorisine karşı değildir. Deizme göre insan, Tanrı'nın oluşturduğu kurallar çerçevesinde, daha ilkel canlıların evrimleşmesi sonucu oluşmuş olabilir.
Bir Yaratıcıya inanmak, o Yaratıcının, insanı aşama geçirmeksizin bir anda yarattığı fikrine inanmayı gerektirmez. Evrim teorisine karşı ortaya atılan akıllı tasarım görüşü deizmde bulunmak zorunda değildir. [A]
Özetle:
Deistler, Tanrıya inanırlar ama mitolojilere, peygamberlere, dinlere ve kitaplarına inanmazlar. Yaşamın bir yaratıcı eliyle ortaya çıkmış olduğunu ancak bunun nasıl ve ne amaçla olduğunun asla bilinemeyeceğini düşünürler.
Bu nedenle de tanrının var olduğunu ancak kitaplar veya peygamberler tarafından aktarıldığı gibi olmadığını ileri sürerler.
Deizm de Tanrı'nın Dünya'nın işleyişine müdahale etmediği veya canlılara karışmadığı fikri hâkimdir.
Yarın ki yazıya ateizm ile devam edeceğiz…
Yazı Yorumları ( 0 Adet)
Bu Yazıya Yorum Yapılmamış.
İlk Yorumu Siz Yapmak İster misiniz?
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2018 Ordu Yeni Haber Gazetesi
| İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Yazılım: Doğru Ajans